Reinder & Swap Support

Reinder stapte van een grote IT-organisatie over naar Swap Support. Een forse verandering: meer inhoud, meer eigen verantwoordelijkheid en meer sfeer. Hoe bevalt dat? 5 vragen aan Reinder.
Reinder

Swap Support anders? Hoezo?

Binnen Swap Support is het heel laagdrempelig; er is geen hiërarchie. Hiervoor werkte ik bij één van de grootste IT-organisaties van Nederland, waar je met je collega’s moest vechten om dezelfde plek. Er was veel interne concurrentie, omdat iedereen promotie wilde maken. Hier draait het veel meer om het groepsverband, samen werk je naar een bepaald doel toe. Dat stuk samenhorigheid vind ik erg prettig.

Ook inhoudelijk is het anders. Hiervoor richtte ik me vooral op de techniek en miste het financiële deel. Ik heb economie gestudeerd en wilde dan ook meer de combinatie van finance en IT. Daar krijg ik binnen Swap Support volop de ruimte voor.

So what?

De onderlinge sfeer is uniek. Als je met een probleem zit, kun je altijd bij iedereen terecht. Dat is echt het resultaat van het feit dat je hier een platte structuur hebt; je gaat samen aan de slag. Dat past bij mij, ik heb ook altijd een teamsport gespeeld

Toen ik hier begon, verbaasde het me dat we geen managers hebben. Ik was altijd gewend om verantwoording af te leggen aan mijn teamleider, maar dat werkt hier veel dynamischer. Je legt namelijk verantwoordelijkheid af aan de hele groep, in plaats van aan één manager. Als je iets een goed idee vindt, dan kan dat gewoon. Bij mijn vorige werkgever moest je dat eerst bij de teammanager aangeven, die vervolgens budget moest ophalen. Als ik nu vind dat ik een cursus nodig heb, dan geef ik dat aan en ga ik het regelen. Dat is een stuk vertrouwen.

Swap Support is …

Een grote familie. Natuurlijk is het een professioneel bedrijf en moet je je afspraken nakomen. Maar tegelijkertijd is het heel ongedwongen en doen we veel samen. Zo gaan we samen op skivakantie en weekendjes weg. We delen veel en zijn betrokken bij elkaar. Er moet weliswaar geld verdiend worden, maar als er privé iets aan de hand is, springt iedereen bij om te helpen en krijg je alle ruimte op het thuis op te lossen.

Zelf werk ik in Groningen, en de sfeer is hetzelfde, of je nu in Den Haag komt of in Groningen. Ik woon in Groningen en vind het prettig om daar te kunnen werken. Voor de afwisseling en het contact met collega’s zit ik af en toe een dag in Den Haag. Ook dat is eigen verantwoordelijkheid.

Veel opgestoken?

Wat ik vooral merk, is dat ik heb geleerd heb om zelf verantwoordelijkheid te nemen en te krijgen. Ik werk met verschillende software zoals SAP BPC en Oracle Hyperion. En ik zit ook bij verschillende klanten, bijvoorbeeld bij een groot bouwbedrijf, een bekend mediabedrijf en een internationale beursgenoteerde organisatie.

Mijn werk wisselt tussen eerste lijn op de Service Desk en tweede lijn. Bij de tweede lijn zit ik meestal bij de klant zelf, denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken van performance issues tot de installatie van nieuwe software. Vaak fungeer ik als mediator tussen finance en IT, onze klanten schakelen ons in om die vertaling te maken.

Ook voor het evaluatieproces geldt eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf het initiatief nemen door een voorstel te schrijven met je doelen, je sterke en zwakke kanten en je salarisvoorstel. Dat document gaat naar het hele bedrijf, iedereen mag daar iets van vinden. Vervolgens bespreek je de feedback met twee of drie personen. Ik vind het goed dat iedereen daarover mee mag bepalen; mijn naaste collega’s bepalen hoe ik functioneer, en zij weten dat ook het best. En ik vind het mooi dat dat ook gekoppeld is aan de arbeidsvoorwaarden.

In de toekomst …

Ik wil me zelf nog meer verbreden. Het lijkt me leuk om de functionele kant nog meer uit te diepen en meer richting een consultancyrol te gaan. Swap Support is weliswaar een beheerpartij, maar er zijn genoeg mogelijkheden om ook consultancyskills op te pakken.