Rogier & Swap Support

Rogier maakte heel bewust de overstap van een groot consultancy bedrijf naar het kleinschaligere Swap Support. Een stuk fijner, vindt hij.
Rogier

Swap Support anders? Hoezo?

Het is 180 graden anders. Iedereen telt hier, je hebt echt het gevoel dat alles wat je doet bijdraagt aan het bedrijf. Hiervoor heb ik zeven jaar bij een grote consultancyorganisatie gewerkt. Ik voelde me daar een nummertje.

Hier is het een compleet andere cultuur: veel minder hiërarchisch. Je bepaalt meer zelf, niemand schrijft voor wanneer het moet en hoe het moet. Dat betekent meer vrijheid rondom je eigen ideeën, die je ook zelf voorlegt aan de klant. Bijvoorbeeld met een opzet voor een nieuwe schedule; bij een groot bedrijf moeten daar eerst zes mensen over beslissen, hier doe je het zelf.

So what?

Ik heb nu echt plezier in mijn werk. Dat geeft energie! Ik werd voor gek verklaard dat ik van een grote organisatie naar een kleiner bedrijf ging, maar ik vind dit prettiger. Het heeft me verbaasd dat werk zoveel meer kan zijn en zoveel leuker kan zijn dan hiervoor. Mijn vriendin zegt dat het moment dat ik hier begon, ik een ander mens werd.

Ik heb meer vrijheid, meer contact met iedereen en meer verantwoordelijkheden. Hier ben je er zelf voor verantwoordelijk dat het juist is en op tijd klaar is. Die eigen verantwoordelijkheid moet je trouwens wel leuk vinden om hier je draai te kunnen vinden.

Ook heb ik certificaten, waardoor ik voor een stukje mede-eigenaar van Swap Support ben. Daardoor krijg je nog meer binding met het bedrijf; elke euro die je extra bijdraagt, verdien je weer terug.

Swap Support is …

Een eerlijk en open bedrijf. De sfeer is goed. Richting de klant is het zakelijk, en klanten hebben waardering voor wat je doet. Op kantoor is het informeel; elke dag lunchen we samen en nu staan er bijvoorbeeld collega’s voor iedereen soep te koken.

Je voelt je hier thuis, durft dingen te vragen en voor je mening uit te komen. Ook als je het ergens niet mee eens bent. Natuurlijk zijn er ook hier verwachtingen, zoals in elk bedrijf. Maar door de platte structuur van Swap zijn dat verwachtingen die we naar elkaar uitspreken. Dat moet ook wel, want daardoor houden we elkaar scherp.

Veel opgestoken?

Enorm. Enerzijds brengt het vertrouwen dat je krijgt een stuk waardering, anderzijds ook veel uitdaging. Op technisch vlak; je moet ervoor zorgen dat je bijblijft met alle ontwikkelingen. Maar ook een stuk zelfontwikkeling; omdat niemand snel zegt hoe het wel of niet moet, is zelfredzaamheid belangrijk.

Vaak doe ik twee keer per week de ochtendshift voor de eerste lijn, dan ben ik primair verantwoordelijk voor alles wat binnen komt. Daarnaast ben ik bezig voor twee grote klanten, een ministerie en een internationaal FMCG-bedrijf. Daar pak ik alle incidenten en changes voor op.

Je evaluatie organiseer je bij Swap zelf; je schrijft je eigen evaluatie en stuurt dit naar iedereen. Vervolgens nodig je collega’s uit voor het evaluatiegesprek. Het is een democratisch proces, wat ik fijn vind. Het is niet meer afhankelijk van één persoon die je weinig spreekt, zoals bij mijn vorige baan. Hier krijg je input van mensen met wie je dagelijks werkt, wat is nu eerlijker qua input en reflectie?

In de toekomst …

Ik wil nog lang meegaan in deze wereld, liefst bij Swap Support. Ik heb hier mijn draai echt gevonden. Mijn ambitie is om net zoveel kennis te krijgen als mijn collega’s Olaf en Wietse. Dat betekent elk jaar weer dingen bijleren, en niet stilstaan. Het lijkt me leuk om naast SAP BPC ook andere pakketten op te pakken. Ik wil mijn horizon verbreden en mijn kennis nog verder uitbreiden.