Ruben & Swap Support

Ruben werkt al jaren bij Swap Support. Inmiddels is hij ook mede-eigenaar. Waarom heeft hij het zo naar zijn zin?
Ruben

Swap Support anders? Hoezo?

Alles is eigenlijk anders hier. Er ligt veel meer nadruk op het nemen van je eigen verantwoordelijkheid, in plaats van dat dingen van bovenaf worden opgelegd. De input van iedereen telt mee. Olaf, Wietse en Kasper zijn weliswaar de oprichters van Swap Support, maar ze laten de stem van alle collega’s meewegen.

Een erg leuk aspect aan het werken bij Swap Support is dat alle Swappers de mogelijkheid hebben om certificaten te kopen, waardoor ze mede-eigenaar van het bedrijf kunnen worden. Voor mij betekent dat dat je je nog meer verbindt aan het bedrijf en daardoor dus nog meer verantwoordelijkheid neemt. Als ik naar onze ontwikkelingen tot nu toe kijk, ben ik ervan overtuigd dat onze groei zich ook in de toekomst door zal zetten.

So what?

Voor mij werkt het perfect. Ik was hiervoor ook altijd wel goed in verantwoordelijkheid nemen, maar doordat het hier niet is afgekaderd ben ik nog meer gemotiveerd. Daardoor is iedereen ook bezig met dingen die niet per se bij hun taken horen, of die iemand anders kan oppakken. Bij andere bedrijven gaan mensen haast eerder afwachten tot ‘zij’ het gaan regelen. Zo’n ‘wij’ en ‘zij’ houding geldt hier helemaal niet. Mensen moeten hier eerder afgeremd worden, dan dat ze de kantjes er vanaf lopen.

Swap Support is …

Het leukste bedrijf waar ik ooit gewerkt heb. De collega’s liggen me goed en het werk is leuk. Ik ben supergemotiveerd en heb nu nooit meer een dag dat ik geen zin heb om naar mijn werk te gaan. Ook omdat het zo divers is, je hebt met zoveel verschillende bedrijven en zoveel verschillende mensen contact.

Naast de zakelijke kant, we willen tenslotte wel onze afspraken naar klanten nakomen, is het ook heel sociaal. Iedereen is betrokken en steunt elkaar, ook als mensen privé ergens tegen aanlopen. In de Whatsapp-groep delen we veel. Ook ’s avonds zijn we vaak nog aan de slag, met meetings, trainingen en groepsuitjes.

Veel opgestoken?

Ten eerste hoe SAP BPC werkt. Vooraf vroeg ik me af of het technische stuk me wel zou liggen, omdat ik meer uit de financiële hoek kom. Maar dat heb ik wel snel op weten te pakken.

Ik vind het interessant om te zien hoe bedrijven werken. Bij Swap Support zelf, juist omdat het zo klein en overzichtelijk is en we overal bij betrokken worden, krijg je goed mee hoe we groeien van klein naar middelgroot bedrijf. En bij onze klanten, om te zien hoe financiële planning en consolidatie bij multinationals werken en hoe alle stromen bij elkaar komen.

Ook over mijzelf heb ik veel geleerd. Wat mijn krachten zijn en dat ik het fijn vind om zo samen te werken; in een klein team waar iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Ik richt me voornamelijk op twee van onze grootste klanten. Dit zijn multinationals waar ik vanaf het begin vrij specifiek voor bezig ben. Hierdoor krijg ik de kans echt de diepte in te gaan en in detail te zien hoe alle processen bij deze klanten zijn ingericht.

Op onze desk hebben incidenten altijd voorrang, terwijl de changes wat meer planbaar zijn. Er zijn dagen waarop ik alles moet verzetten, omdat er een issue met hoge prioriteit van een klant binnenkomt. Daar duiken we dan gelijk bovenop om deze zo snel mogelijk op te lossen. Dat samen onder druk problemen op moeten lossen en het uiteindelijke gevoel als het is gelukt, geven mij ook erg veel voldoening.

In de toekomst …

Wil ik me nog verder specialiseren binnen mijn huidige vakgebied. Ik wil graag door blijven groeien en uiteindelijk in staat zijn om voor nog complexere changes en incidenten een oplossing te kunnen bieden. Zeker rondom het consolideren zijn er nog steeds zaken die erg gecompliceerd kunnen zijn. Hier valt voor mij dus nog genoeg in te leren. Ook hebben we nu een vestiging in Spanje. Het lijkt mij daarom erg leuk om de mensen daar te gaan trainen en op die manier mijn kennis ook weer over te dragen. Nog genoeg te doen dus!