3 x Oracle-support – zoek de verschillen

Oracle kent drie soorten support rondom de Hyperion-producten, afhankelijk van de releasedatum van de versie. Klinkt logisch. Maar waar kun je nu precies op rekenen? En wat zijn de gevolgen voor jouw landschap?

Goed om te weten: Oracle laat je niet in de kou laat staan, welke vorm van Oracle-support je ook hebt. Zolang je de licenties betaalt, heb je altijd nog oneindige service in de vorm van ‘sustaining support’. En met de Oracle EPM-cloudproducten loop je natuurlijk nooit uit support, omdat je automatisch op de laatste versie zit.

3 verschillende levels

Afhankelijk van de releasedatum zijn er zijn drie verschillende levels: premier support, extended support en sustaining support.

Tussen premier support en extended support zit maar één verschil. Dit verschil kan echter wel meteen grote impact hebben. Bij extended support wordt er namelijk geen ‘certification’ meer uitgegeven voor nieuwe ‘third party’ products. Dit kan betekenen dat jouw Hyperion-versie niet meer wordt gecertificeerd voor een nieuwe versie van de SQL-server, Windows OS of browser, zoals IE, Chrome, of Firefox. Afhankelijk van het IT-beveiligingsbeleid van jullie bedrijf kan dit problemen opleveren. Bijvoorbeeld als IT graag naar een nieuwe SQL- serverversie wil, terwijl Hyperion hiervoor niet is gecertificeerd. Draait Hyperion bij jullie op een Oracle-database en Oracle OS? Dan zit je met extended support nog steeds goed.

Sustaining support

Sustaining support zegt het eigenlijk al, er worden geen nieuwe patches of upgrades meer uitgebracht. Je krijgt nog wel technisch support via de Oracle support-site en je kunt dus nog steeds service requests loggen. Mocht je echter tegen een (onbekend) probleem aanlopen, dan zal Oracle geen nieuwe fix/patch meer leveren en je waarschijnlijk vriendelijk verzoeken om te upgraden.

Welk level van Oracle-support heeft jouw organisatie?

Het level van Oracle-support is afhankelijk van de releasedatum van de versie die je gebruikt. Hieronder vind je een overzicht van de (on-premise) Hyperion-versies die sinds 2010 zijn uitgebracht, en wanneer deze versies uit hun support lopen.

Werken jullie met versie 11.1.1.x? Hiervoor geldt sinds juli 2013 sustaining support.

De impact op jouw IT-landschap

Nieuwsgierig of het voor jouw organisatie veel impact heeft als de Oracle-support naar een ander level verschuift? En voor welke versies van SQL-server of Internet Explorer versies jullie Hyperion-versie is gecertificeerd? Vraag hier een compatibiliteitsoverzicht aan, waarin je in één oogopslag ziet welke producten met welke versies bij jullie Hyperion-versie passen.