Cases & inspiratie

Outsourcen van SAP BPC hosting en beheer bij BrandLoyalty

BrandLoyalty, een wereldwijd loyaliteitsplatform dat onderdeel uitmaakt van Alliance Data Systems, wil het beheer en de hosting van SAP BPC uitbesteden aan een deskundige partner. Door de hosting te verplaatsen naar het dedicated platform van Swap Support, kan het wereldwijde bedrijf vertrouwen op een veilige omgeving met deskundige kennis van SAP BPC.
Loyaliteitsoplossingen op maat voor toonaangevende kruidenierswinkels

BrandLoyalty, een wereldwijd loyaliteitsplatform dat onderdeel uitmaakt van Alliance Data Systems, wil het beheer en de hosting van SAP BPC uitbesteden aan een deskundige partner. Door de hosting te verplaatsen naar het dedicated platform van Swap Support, kan het wereldwijde bedrijf vertrouwen op een veilige omgeving met deskundige kennis van SAP BPC.

Het wereldwijde bedrijf besteedt het beheer van SAP BPC al enkele jaren uit en heeft hier recent ook de hosting aan toegevoegd. “Eén van de redenen waarom we uitbesteden, is dat we bij problemen zo snel mogelijk ondersteuning willen hebben,” zegt Khalid Bel Hadj, Reporting Manager bij BrandLoyalty.

BrandLoyalty biedt kortdurende loyaliteitsprogramma’s die het consumentengedrag op grote schaal beïnvloeden. Het bedrijf is eigendom van Alliance Data Systems, een wereldwijde leverancier van datagestuurde marketing- en loyaliteitsoplossingen voor meer dan 1.000 consumentenbedrijven in alle sectoren.

Expertise nodig om SAP BPC te kunnen ondersteunen

Aanvankelijk besteedde BrandLoyalty de hosting en het technische beheer van SAP BPC uit aan een groot, wereldwijd consultancybureau. Dit bleek echter onbevredigend te zijn. “Zij hebben niet de expertise die nodig is om SAP BPC te ondersteunen,” zegt Khalid.

We willen samenwerken met materiedeskundigen, in dit geval experts op het gebied van planning en consolidatie.

Simon Green

Ook was de reactietijd laag. “Het kostte te veel tijd om aan het einde van de maand ondersteuning te krijgen,” zegt Khalid. “We kregen het gevoel dat we niet zo belangrijk voor hen waren, omdat we niet pasten in hun gewenste klantenportfolio dat gericht is op grotere bedrijven,” zegt Simon Green, Senior IT Project Manager bij BrandLoyalty.

Ontevreden over de service die het wereldwijde consultancybureau bood, stapte BrandLoyalty over op Swap Support. “We willen samenwerken met materiedeskundigen, in dit geval experts op het gebied van planning en consolidatie,” zegt Simon. “Nu hebben we een partner die precies weet wat hij moet doen.”

Diverse mogelijkheden voor het uitbesteden van SAP BPC hosting

BrandLoyalty groeit snel. Simon en Khalid willen dan ook een langdurige samenwerking met een bedrijf dat de groei kan ondersteunen. “We waren op zoek naar een partner die ons kan helpen opschalen. Swap Support kan ons de ondersteuning bieden die we nodig hebben tijdens onze groei,” zegt Simon. “Dit is niet de eindfase voor BrandLoyalty; we hebben plannen voor de toekomst en willen meer stappen ondernemen.”

Simon en Khalid keken naar verschillende mogelijkheden om de hosting uit te besteden: het Azure-platform van Microsoft, het Swap Support Azure-platform en dedicated hosting bij Swap Support.

“We kozen voor de dedicated hosting-optie. Deskundig inzicht en kostenbeheer waren de belangrijkste redenen voor deze beslissing,” zegt Simon. “Het is een PaaS-oplossing (Platform as a Service) die past bij onze behoeften. Van alle opties is hier ook de meeste SAP BPC-expertise te vinden. We voelen ons er erg prettig bij.”

Soepele migratie van hosting

De migratie naar Swap Support is binnen 6 weken afgerond. “Snel handelen was belangrijk voor ons, omdat we niet kwetsbaar wilden zijn tijdens de kwartaalafsluitingsperiode. Tegelijkertijd wilden we zo snel mogelijk overstappen,” zegt Khalid.

“De migratie verliep ongelooflijk soepel, met een duidelijk migratiepad. Swap Support maakte gebruik van ervaren, toegewijde mensen en stippelde de route uit,” zegt Simon.

Doordat we één aanspreekpunt hebben voor al onze vragen over SAP BPC, hoeven we niet meer na te denken over wie we welke vraag stellen.

Khalid Belhadj

Single Point of Contact voor hosting en beheer van SAP BPC

Zowel Khalid als Simon zijn enthousiast over het uitbesteden naar Swap Support van het beheer en de hosting van SAP BPC. “Doordat we één aanspreekpunt hebben voor al onze vragen over SAP BPC, hoeven we niet meer na te denken over wie we welke vraag stellen.”

De gebruikerservaring en prestaties zijn verbeterd. “Vroeger duurde de consolidatierun 40 tot 50 minuten, nu kost het ons slechts 20 tot 25 minuten,” zegt Khalid. “Dit helpt ons echt; hierdoor hoeven we tijdens de afsluitingsperiodes niet extreem laat te werken.”

Strak rapportageschema

Het wereldwijde bedrijf werkt met een strak rapportageschema, wat een betrouwbaar systeem nog essentiëler maakt. “Omdat we op werkdag 4 rapporteren aan ons moederbedrijf, is het voor ons belangrijk dat het systeem naar behoren werkt. Vooral tijdens onze maandafsluiting hebben we snel antwoorden nodig. Overdag, maar ook ’s avonds. Bij Swap Support kunnen we altijd het juiste type ondersteuning krijgen.”